دستانی که کمک می کنند پاکتر از دستهایی هستند که رو به آسمان دعا می کنند (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۶
خانه » معرفی خودرو » هرآنچه درباره خودروی ملی دنا EF7 باید بدانید+فیلم تست رانندگی
هرآنچه درباره خودروی ملی دنا EF7 باید بدانید+فیلم تست رانندگی

هرآنچه درباره خودروی ملی دنا EF7 باید بدانید+فیلم تست رانندگی

هرآنچه درباره خودروی ملی دنا EF7 باید بدانید+فیلم تست رانندگی

نقد و بررسی دنا - Dena

دنا – Dena

دنا چهارمین خودروی ملی بعد از سمند، تیبا و رانا و سومین محصول ملی شرکت ایران خودرو است. دنا در واقع همان سمند است اما بصورت بهینه شده ، از لحاظ ابعاد داخلی و خارجی دقیقاً مطابق با خودرو سمند می باشد. یکی از اصولی که ایران خودرویی ها بر آن پایفشاری دارند ، جدید بودن این محصول است . طراحان دنا در طراحی دنا سعی خود را کرده اند که با استفاده از فاکتورهای جدید ،جذابیت و متفاوت بودن را در دنا ایجاد نمایند و بتواند جایگزین مناسبی برای بازارهای خارجی سمند در خاورمیانه،آمریکای جنوبی، چین و آفریقا باشد.

اگرچه ظاهر دنا خودرویی خانوادگی و دلنشین است اما شما با دیدن هر سمت این خودرو تداعی گر یک خودرو خاص است که در هم تلفیق شده اند. دنا از نظر بسیاری از طراحان خودرو صرفا یک محصول تغییر چهره یافته نسبت به خانواده سمند است . خودرویی که خوب تغییر یافته و به روز شده اما همچنان برخی مشکلات اسکلت بندی سمند همچون ستون جلو (A) و برخی مشکلات دیگر فنی را به یدک می کشد.

دنا چه ایرانی یا غیر ایرانی خودرویی زیباست و امکاناتی مناسب دارد که در دو گروه اصلی LX  و  ELX با موتور EF7 عرضه می‌شود. تفاوت مدل‌های خودرو دنا علاوه بر موتور، درسیستم‌هایی همچون رینگ، فرمان برقی، آیینه برقی تاشو، چراغ‌های مه ‌شکن، رنگ تریم داخلی، کیسه هوای جانبی صندلی می‌باشد. خودرو دنا موفق به دست یابی ۳ ستاره ایمنی برای سرنشینان بالغ و ۳ ستاره ایمنی برای کودکان از موسسه EuroNcap را شده است.

نقد و بررسی دنا - Dena

نقد و بررسی دنا – Dena

نقد و بررسی دنا - Dena

کاتالوگ دنا – Dena

نمای ۳D سه بعدی – ۳۶۰ درجه دنا – Dena در لینک زیر (بر روی تصویر کلیک کنید):

نمای 3D سه بعدی – 360 درجه دنا - Dena

نمای ۳D سه بعدی – ۳۶۰ درجه دنا – Dena

ویدیوهایی از نقد و بررسی دنا – Dena

درحالی‌که در ابتدای سال ۱۳۹۳ آحاد مختلف کم‌کم از باز شدن فضای سیاسی مذاکرات و کاهش قیمت خودروها ناامید می‌شدند، خبر عرضه “دنا خودروی جدید ایران‌خودرو” به سرعت همه‌جا پیچید و در این میان ملت، مات از جنگ زرگری و گنگی بودند که میان ایران‌خودرو و شورای رقابت در جریان بود. ستیزی که درنهایت با شکست ایران‌خودرو پایان یافت و این آغازی بود بر پایان سناریوی عدم تحویل خودروی دنا!

خودروی دنا
پس از عقب‌نشینی ایران‌خودرو و با تأخیر بسیار، دعوت‌نامه های موعد تحویل تیر و مرداد این خودرو به متقاضیان ارسال شد اما وعده ۱ هفته ای آنان با فراز و نشیب بسیار به یک ماه تأخیر مبدل شد. موعد تحویل خودروی ثبت نامی من، مهرماه بود ولی در کمال تعجب و پس از چند ماه تأخیر، سرانجام در ۲۸ بهمن‌ماه از نمایندگی تماس گرفتند و اعلام کردند که با ۶۰۰ هزار تومان پرداخت اضافه می‌توانم خودرو خود را درسال ۹۳ و با مدل ۹۴ تحویل بگیرم. شرکت همچنین از من خواست فوراً برای انتخاب رنگ به نمایندگی مراجعه کنیم.

خودروی دنا
درباره شیوه انتخابم باید بگویم ابتدا که رنگ قهوه ای روشن با تریم دورنگ را برای دنا انتخاب کردم پشیمان شدم ولی بعدها و به‌محض تحویل گرفتن دنای قهوه ای! از رنگی که انتخاب کردم خوشحال شدم چراکه این رنگ با ظاهر اسپرت خودرو هماهنگ بود. در ۲۶ اسفند برای سؤال راجع زمان تحویل خودرو به نمایندگی زنگ زدم که به یک‌باره گفتند ماشین آماده تحویل است و الآن چندساعتی هست که در پارکینگ خاک می‌خورد! با ذوق و شوق به نمایندگی مذکور مراجعه کردم و خودروی خود را تحویل گرفتم. لازم به ذکر است که چون ماشین قبلیم یک پژو ۲۰۰۰ قدیمی بود و معاینه فنی نداشت با دریغ و حسرت بسیار سفر عیدمان را کنسل کرده بودیم. دنا اما شادی را به خانه ی ما آورد. از اینکه با این ماشین نو می‌توانیم مسافرت بروم خیلی خوشحال بودم. خلاصه وقتی رسیدم خانه (با ۲ بسته شیرینی برای ماشین) مقدمات سفر را آماده کردم.
شبِ سفر شد و من برای اطمینان به امداد خودرو زنگ زدم که بیایند و ماشین را چک کنند. همه‌چیز عالی و مهیا بود. هنگام عزیمت داشتم وسایل را در ماشین می‌گذاشتم که متوجه شدم درب صندوق خیلی بهتر از ۴ درب جانبی و کاپوت باز و بسته می‌شود و این نکته خوبی بود. با دقت مواد ضروری را در عقب صندوق جای می‌دهم چون در سری خودروهای سمند، قابلیت دسترسی از صندلی عقب به صندوق هست. صندوق دنا برای یک خانواده بسیار عالی بود و اشیا مختلف به خوبی در آن جای می‌شدند.

خودروی دنا
یکی از نکته‌های جالب در دنا هنگامی بود که ماشین را برای بار نخست استارت زدم. در کمال تعجب خودرو روشن نشد و علائمی هشداردهنده روی صفحه مانیتور پدیدار شد. وقتی به‌دقت بررسی کردم به این نکته پی بردم که تا مادامی‌که یکی از ۶ درب ماشین باز باشد موتور روشن نمی‌شود. در را که بستم ماشین به‌آرامی استارت خورد و صدای اندک موتور توجهم را جلب می‌کند.
درباره دنا نکاتی وجود دارد. نخست اینکه کلاچ نرم است و پدال گاز نرم‌تر، ترمزهای خوب هم از دیگر ویژگی‌های دنا است که نباید آن را از نظر دور داشت. البته این ماشین به‌واسطه طول و عرض زیاد در سفرهای شهری چندان حس خوبی به مالکش ارائه نمی‌دهد اما در جاده وضع می‌تواند بهتر از شهر باشد. وارد جاده می‌شوم و می‌خواهم کروز کنترل را وارد عمل کنم و آن را روی سرعت ۱۱۵ کیلومتر در ساعت تنظیم می‌کنم.

خودروی دنا
عملکرد کروز دقیق و عالی است. هرچند دنده‌ها به خوبی جا می‌روند، اما فاصله دنده‌ها نامناسب و زیاد است و متأسفانه به‌واسطه ناهماهنگی دنده ۵ با موتور، در دور موتور ۳۵۰۰، صدای موتور بسیار آزاردهنده می‌شود. در همین حال به‌جایی می‌رسیم برای صبحانه خوردن. مجبوریم توقف کنیم چون موتور ملی خیلی داغ شده است! پس از صرف صبحانه دوباره راه می‌افتیم. این بار کروز کنترل را روی سرعت ۱۱۰ تنظیم می‌کنم. صدای موتور به طرز وحشتناکی هنوز هم زیاد است. در ماشین دوست ما که یک سمند EF7 مدل ۸۸ است همین مشکل وجود دارد و در دنده ۵ کژکاری وجود دارد که به علت عدم هماهنگی میان موتور و جعبه‌دنده است. این یکی از مهم‌ترین نقطه‌ضعف‌های موتور EF7 است. موتوری که به‌اصطلاح ملی است و ساخت ایران.

خودروی دنا
دیگر کروز را خاموش نمی‌کنم و تنها به‌واسطه ی دکمه‌های کنترلی روی فرمان، سرعت را کم یا زیاد می‌کنم پس از چندی برای کم کردن سرعت در یکی از پیچ‌ها، کروز را از حالتش خارج می‌کنم، دنا فرمانی نرم و هدایت‌پذیری بالایی دارد. بعد از مسیر پیچ‌درپیچ دوباره، راه خلوت و مستقیم است. به بهانه تست ماشین سرعت را به ۱۲۵، سپس به ۱۳۵ و در نهایت به ۱۶۵می‌رسانم. دنا گرچه اخطار می‌دهد اما تعادلش عالی است. البته به‌واسطه ی سرعت باد، هیچ صدایی از موتور به گوش نمی‌رسد. جالب اینکه بعدها فهمیدیم دوربین‌های نامحسوس پلیس، عکس ماشینم را در سرعت ۱۳۲ کیلومتر در ساعت ثبت کرده‌اند!

خودروی دنا
ماشین به‌طور مداوم روی کروز کنترل است که برای ناهار می‌ایستیم. دوباره حرکت می‌کنیم اما این بار ماشین بوق هشدار می‌دهد!!! تعجب می‌کنم و به صفحه آمپرها نگاه می‌کنم، آمپر آب ماشین روی قسمت قرمز است، بلافاصله ماشین را خاموش می‌کنم و روی کاپوت، آب یخ می‌ریزم، سپس ماشین را روشن می‌کنم، مشکل حل شده بود. این هم یک ایراد دیگر از موتور ef7 که موتوری زودجوش است.
دوباره راه می‌افتم. کمی جلوتر در اتوبان یک نفر به من علامت می‌دهد، کنار می‌زنم، او هم کنار میزند، از او می‌پرسم چیزی شده؟ می‌گوید: این دنا است؟ چقدر زیبا است، مانیتور هم دارد و …، بعد هم شروع می‌کند به تمجید و تعریف از ماشین. به هر نحوی شده و به بهانه گرفتن تنقلات از دست آن آقای محترم، خلاص می‌شوم! زمان می‌گذرد و حالا غروب است، چراغ‌های ماشین را روشن می‌کنم. دنا به‌واسطه طراحی خوب چراغ‌هایش، خود را در شب بسیار زیبا نشان می‌دهد.

خودروی دنا
نتیجه‌گیری
در کل خودروی دنا از نظر فنی همان سمند سورن است ولی از لحاظ امکانات، زیبایی و حتی کیفیت در سطحی بالاتر از بقیه ماشین‌های ایرانی قرار دارد. دنا نسبت به قیمت ۴۲ میلیون تومانی‌اش خودروی خوبی است، به‌شرطی که با امکانات بهتر، کیفیت بالاتر و تجهیزات مدرن‌تر تولید شود. این خودرو تا حال ۳۰۰۰ کیلومتر را بی‌هیچ ایرادی سپری کرده و جز چند عیب جزئی مثل شیوه ناجور بسته شدن درها و یا خراب شدن گیره کاپوت مشکل خاصی نداشته است. به‌شخصه، این خودرو را در این قیمت، خودروی ارزشمندی می‌دانم و معتقدم دنا با یک پیشرفت محسوس اما اندک، تجربه نوینی از شرکت ایران‌خودرو است. شرکتی که به ساخت خودروهایی در رده سدان های متوسط شهری علاقه ویژه ای دارد.

بررسی اجمالی خودروی دنا

بیشترین مانوری که تاکنون ایران خودرو روی پروژه NX7 خود که همان دنا‌ست داده، در طراحی ظاهری آن است و مباحث دیگر مانند طراحی داخلی با مشخصات فنی فقط درحد ادعاهای این خودرو‌ساز باقی‌مانده و معلوم نیست تا چه حد در زمان حضور دنا در بازار به حقیقت بپیوندند. درواقع تنها بخش خودروی دنا که تاکنون بارها در محافل گوناگون خودرویی رونمایی شده است، طراحی ظاهری آن بوده و حتی مدل‌هایی که برای نمایش استفاده شده‌اند هیچ‌کدام از داشبورد و کنسول جدید بهره نمی‌بردند اما دنا طراحی ظاهری به‌اندازه‌ای متفاوت و چشم‌گیر بود که موفق شد ذهن دوستداران خود را به‌دنبال خود بکشاند و آنها را به گرفتن اطلاعات بیشتر از این خودرو ترغیب کند.

8llsqwc4oli4vfwlh624.jpg

از نکات منفی این خودرو فاصله بسیار زیاد بین محور جلو و نوک تاج سپر خودرو است، این نکته در دنیای امروز خودرو که تمام طراحان سعی دارند اختلاف فاصله دو محور را از طول خودرو به حداقل برسانند، یعنی محورها در نزدیک‌ترین نقطه به نوک و انتهای خودرو قرار گیرند، چندان جالب به نظر نمی‌رسد و جای بسی تأمل دارد، چراکه این فاصله زیاد موجب عدم دقت مناسب در هدایت و هندلینگ خودرو به‌ویژه در ترافیک شهری می‌شود این نکته را می‌توانید به وضوح در خودروهایی مانند پورشه کاین پانامرا ببینید. باتوجه به این اشکال و نیز مشکلاتی که تمام مدل‌های سمند درباره طراحی اتاق دیده بودید کافی داشته و دارند، بنابراین بدون شک اولین نکته‌ای که مالکان دنا را به اعتراض وا خواهد داشت، نداشتن تسلط کافی بر این خودرو خواهد بود. ازجمله نکات منفی دیگر، حضور همان رینگ‌های ۱۵ اینچی معمول سمند برای این خودرو است که چندان مناسب به نظر نمی‌رسند، بنابراین بهتر است خود کارخانه پیشدستی کرده تغییرات مناسبی در بخش چرخ و محور ایجاد کند تا این خودرو از رینگ‌هایی برای نمونه به ابعاد R55,225,16 بهره گیرد.
wvzkzly8sjlw0ostg2sn.jpg
5t95sb0i53pl6hfdmfv7.jpg
مشخصات فنی دنا
از دیگر نکات مبهم در پروژه NX7 یا همان دنا، بخش فنی آن است آنچه در خروجی خبرگزاری‌های منسوب به ایران خودرو درباره مشخصات فنی این خودرو ذکر شده، آن است که دنا با دو پیشرانه مختلف قابل سفارش خواهد بود پیشرانه اول موتور EF7 یا همان نسل اول موتور ملی است. EF7 موتوری است با ظرفیت ۱۶۴۸ سی سی و پایه گازسوز که طبق ادعای ایران خودرو توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت با گاز و ۱۱۰ اسب بخار با بنزین را داراست. این موتور که درحال‌حاظر روی انواع سمند، پارس و رانا قابل سفارش است، در بازار به موتوری نه چندان پرتوان و درعین‌حال کم‌مصرف و کم‌استهلاک اما به‌شدت پر هزینه و با تعمیرات و نگهداری دشوار مشهور است. پیشرانه دوم هنوز در مرحله ساخت است.

k1um5c985fpkedqrwhuz.jpgجمع‌بندی
در مجموع باید دنا را به نسبت خودروهای تولید داخل درحال‌حاضر، خودرویی به روز با امکانات مناسب دانست اما اصرار ایران‌خودرو در استفاده از همان اتاق قدیمی و پراشکال سمند جای بسی تأمل دارد. شاید اگر به جای برخی از این تغییرات که به نوعی به زور روی اتاق سمند سوار شده‌اند، سعی در تغییر کلی و بنیادی در این اتاق انجام می‌گرفت نتیجه‌ای امیدوارکننده‌تر و آینده نگرانه‌تر حاصل ‌می‌شد، چراکه دنا نیز همچنان همان اشکالات بزرگ طراحی که در سمند وجود داشت را با خود همراه دارد و چه‌بسا با طویل‌ترشدن خودرو این مشکلات پیش‌ازپیش خودنمایی کنند اما بااین‌وجود دنا نمایانگر آن است که ایران‌خودرو هنوز به فکر تغییر و ارتقا خودروهای خود است که این موضوع در نوع خود نکته‌ای بسیار خوشحال‌کننده خواهد بود و می‌توان امیدوار بود در آینده‌ای نزدیک خودروهایی از تولیدکنندگان داخلی ببینیم که حداقل بتوان آنها را در رنکینگ بازار خودرو جای داد. این خودرو به قیمت ۴۳میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

سمند یا همان اولین خودروی ملی ایرانیان، از سال ۱۳۸۱ پا به بازار خودرو گذاشت. در آن زمان با اینکه این خودرو چه در زمینه طراحی و چه در زمینه فنی، خودرویی قدیمی به شمار می آمد. اما هنوز آنقدر کهنه نشده بود که توانایی عرض اندام در بازارهای گوناگون را نداشته باشد و قادر به رقابت با خودروهایی چون هیوندای النترا و یا همان آوانته خودمان و کیا سفیا و اسپکترا مدل ۲۰۰۲ بود، اما بر خلاف خودروهای دیگر که تقریبا هر ۲ یا ۳ سال یک بار تغییرچهره کاملی دارند، گذشت زمان هیچ تاثیرچشمگیر و شگرفی بر سمند نگذاشت و این محصول ایران خودرو مانند قالی ایرانی در گذر زمان بکر و دست نخورده بافی ماند و دست نخورده ماندن در دنیا خودرو چیزی جز سقوط بازار فروش با توجه به بازاری کاملا انحصاری که در ایران در اختیار دو خودرو ساز بزرگ داخلی قرار دارد چندان نکته قابل توجهی برای ایران خودرو نبود اما حضور روز افزون خودروهای به روز با چهره هایی که در هر سال جذاب تر می شدند و نیز فعالیت این خودرو ساز در بازارهای بین المللی ایرانخودرو را بر این داشت تا چهره ای جدیدی از سمند طراحی کرده و روانه بازار کند. همانطور که در تاریخچه سمند ذکر شده است، خودروی سمند دارای چهره ای دوگانه است که قسمت جلو آن برگرفته از طراحی های آلمانی و قسمت عقب آن مربوط مربوط به جنوب شرق آسیا است. در اولین ارتقا چهره که برای سمند اتفاق افتاد، سعی طراحان ایران خودرو آن بود که تمامی فاکتورها به سمت طراحی های آلمانی و خودرو های قدیمی تر بنز، بی ام و و فولکس واگن برود که حاصل چیزی نبود جزسمند سورن.

نمایی از سمند نمایی از فولکس واگن پاساتنمایی از قسمت عقب میتسوبیشی لنسر

سمند سورن برای مدت کوتاهی توانست تا حدود بسیار کمی خلا وجود چهره جدید برای خودروی ملی را پر کند، اما این تغییر چهره خیلی ساده تر از آن بود که بتواند برای زمانی زیادی به عنوان یک چهره جدید شناخته شود و خیلی زود در کنار دیگر اعضای خانواده سمند به عنوان یکی از تکراری ترین چهره های خیابان های ایران قرار گرفت. به همین دلیل کارخانه ایران خودرو بر آن شد تا چهره ای دیگر و جدیدتر از سمند ارائه دهد. لذا این بار نژاد آلمانی سمند را رها کرده و به سراغ خودروی سامورایی این طرح کهنه برزیلی رفت تا با تلفیق آن با دیگر طرح های ژاپنی و کرده ای چهره ای جدید و متفاوت از سمند را معرفی کنید.

برای این مهم در بخش های مختلف طرح های گوناگونی انتخاب شد تا کپی بود طرح درهمان دید اول ذوق بیننده را کور نکند. به همین دلیل خودروهای هوندا آکورد نسل A، میتسوبیشی لنسر، دوو لاستی و هیوندای سوناتا در قسمت های مختلف مد نظر قرار گرفتند تا خودرویی حاصل شود که امروزه در بروشورهای فروش ایران خودرو << دنا >> نامیده شود.

طراحی ظاهری دنا

 بیشترین مانوری که تا کنون ایرانخودرو روی پروژه NX7 خود که همان دنا است داده، در طراحی ظاهری آن است که مباحث دیگر مانند طراحی داخلی با مشخصات فنی فقط در حد ادعاهای این خودرو ساز باقی مانده و معلوم نیست تا چه حد در زمان حضور دنا در بازار به حقیقت بپیوندند. در واقع تنها بخش خودروی دنا که تا کنون بارها در محافل گوناگون خودرویی رونمایی شده است، طراحی ظاهری آن بوده و حتی مدل هایی که برای نمایش استفاده شده اند هیچکدام از داشبورد و کنسول جدید بهره نمی بردند.

نمایی از قسمت جلو میتسوبیشی ASX نمایی از قسمت جلویی دنا

اما دنا طراحی ظاهری به اندازه ای متفاوت و چشم گیر بود که موفق شد ذهن دوستداران خود را به دنبال خود بکشاند و آن ها را به گرفتن اطلاعات بیشتر از این خودرو ترغیب کند طرح دماغه این سمند شرقی، در واقع از دو خودرو مختلف برداشته شده است. خودروی اول از نسل جدید محصولات میتسوبیشی است. خودروی اول نسل جدید محصولات میتسوبیشی است، خودرویی که زمانی قسمت عقب سمند از روی اجداد آن طراحی شده بود، اما این بار طراحی قسمت جلو پنجره دنا از ای خودرو برگرفته شده است.

اما دیگر بخش های طرح دماغه دنا که البته از نقاط قوت این خودروست. از خودرویی به نام دوو لاستی کپی برداری شده است، و از آنجایی که دوولاستی نیز خودرویی با دور گه کره ای و امریکایی است، لذا استفاده از طرح چراغ ها، درب موتور و نوک گلگیرهای این خودرو حس و حالی از خودروهای آمریکایی نیز به دنا داده است.

 درنمای جلو، دنا با وجود کپی بودن، به واقع چهره جذاب و تهاجمی و روز آمدی دارد. چراغ های جلو کاملا بزرگ و پیشرفته طراحی شده اند و از بخش های مختلفی تشکیل می شوند. این چراغ ها در کنار جلو پنجره دهان گشاد و خشن کپی شده از میتسوبیشی، چهره ای بسیار جسور و مبارز به دنا داده است به گونه ای که انتظار می رود با خودرویی پرقدرت و جنگنده روبه رو باشد.

 از جمله نکاتی که در نمای جلو به وضوح به چشم می خورد طویل تر شدن درب موتور خودور نسبت به سمند معمولی است که این امر به همراه قوس رو به پایین نوک گلگیرهای جلو، در بیننده حسی مشابه خودروهای آمریکایی القا می کند.

 سپر جلو نیز در نوع خود طراحی زیبایی داشته و هیچ شباهتی به طراحی قدیمی و تکراری سپر سمند معمولی (X7) ندارد. این سپر از دو بخش برآمده تر دو دو گوش خودرو تشکیل شده است. بخش میانی سپر یعنی فضای مربوط به جلو پنجره زیبا و تهاجمی آن و محفظه مربوط به پلاک کمی گودتر است که به جرات می توان گفت. با طراحی بیشتر خودروهای روز دنیا متفاوت است. البته باید دید این سبک متفاوت در طراحی از منظر سازگاری با اصول طراحی ایرودینامیک چه نمره ای دریافت خواهد کرد.

 در نمای جانبی، بخش اعظم خودرو همان سمند است. اما گلگیرهای جلو وق عقب تقریبا از وسطشنان به بعد تغییری کلی به خود دیده اند تا دماغه و نمای عقب جدید دنا را پدیدار سازند، اما در نمای جانبی عدم تناسب این دو بخش به وضوح به چشم می خورد، چرا که هیچ المان یکپارچه و همگونی در این دو طراحی وجود ندارد و البته مسلم است که علت اصلی این نکته از آنجا نشات می گیرد که این دو بخش از خودروهای متفاوت کپی برداری شده اند.

 نکته دیگری که در نمای کنار کاملا جلب توجه می کند، فاصله بسیار زیاد بین محور جلو و نوک تاج سپر خودرو است، این نکته در دنیای امروز خودرو که تمام طراحان سعی دارند اختلاف فاصله دو محور را از طول خودرو به حداقل برسانند. یعنی محورها در نزدیکترین نقطه به نوک و انتهای خودرو قرار گیرند، چندان جالب به نظر نمی رسد و جای بسی تامل دارد. چراکه این فاصله زیاد موجب عدم دقت مناسب در هدایت و هندلینگ خودرو بخصوص در ترافیک شهری می شود این نکته را می توانید به وضوح در خودروهایی مانند پورشه کاین پانامرا ببینید. با توجه به این اشکال و نیز مشکلاتی که تمام مدل های سمند در مورد طراحی اتاق دیده بودید کافی داشته و دارند. لذا بدون شک اولین نکته ای که مالکان دنا را به اعتراض وا خواهد داشت، عدم تسلط کافی بر این خودرو خواهد بود.

 ازجمله نکات منفی دیگر، حضور همان رینگ های ۱۵ اینچی معمول سمند برای این خودرو است که چندان متناسب به نظر نمی رسند، لذا بهتر است خود کارخانه پیشدستی کرده تغییرات مناسبی در بخش چرخ و محور ایجاد کند تا این خودرو از رینگ هایی برای مثال به ابعاد ۲۲۵/۱۶/R55 بهره گیرد.

 در نمای عقب نیز دنا ترکیبی از دو خودروی شرقی را نشان می دهد، یکی ژاپنی و دیگری کره ای البته هر دو مربوط به نسل قبل و خارج شده از خط تولید هستند. نمای عقب دنا برپایه طراحی نمای عقب هوندا آکورد نسل هشتم طراحی شده، البته این طراحی که مربوط به یک خودروی با ابعاد تویوتا کمری است، با طراحی عقب خودروی کوچک و آشنایی با نام کیا ریو نسل اول ترکیب شده تا طرحی ایجاد شود که برای بیننده ایرانی کاملا آشنا و در عین حال متفاوت به نظر می رسد!

 از جمله نکات قابل تامل در مورد دنا عدم وجود کوچکترین تناسبی بین طراحی جلو و عقب خودروست، هرچه جلوی خودرو تهاجمی، خشن و پویاست، در طراحی عقب آن خطوط قوسی، غیر حجیم و آرام حکم فرمایی می کنند. به طوری که گویا با دماغه یک سدان پرقدرت اسپرت را به یک خودروی کلاس C کوچک متصل کرده اند.

نمایی از کیا ریو نمایی از قسمت عقب دنا

طراحی داخلی دنا

 در مورد طراحی داخلی خودروی دنا، هرچه هست ایده است و اتود و گمانه زنی ، هنوز هیچ قطعه ساخته و نهایی شده این به نمایش در نیامده اما آنچه از طرح ها و اتودها منتشر شده بر می آید، بیشترین اتفاقات در بخش داشبورد و غربیلک فرمان رخ داده است. این بخش نیز گویا در طراحی از دور خودروی متفاوت کپی برداری شده است که البته این بار هردو کره ای هستند.

 در طراحی داشبورد دنا، آنچه بیشتر از همه به نظر می رسد، کپی برداری داشبورد، کنسول میانی و دریچه های هوا از خودروی هیوندای سوناتا وای اف ( سوناتا نسل ششم) است که البته باید گفت انتخاب بسیار خوبی بوده چراکه طراحی داشبورد و کنسول از نقاط قوت هیوندای سوناتا وای اف است. در ضمن این طراحی با طرح دماغه و پیشنانی خودرو تناسب خوبی دارد غربیلک نیز از خودروی دوولاستی آمده است که طرحی زیبا و متناسب و در عین حال خوش دست و به دور از شلوغی و آشفتگی دارد.

نمایی از داخل سوناتا YF نمای داخلی دنا

مشخصات فنی دنا

 از دیگر نکات مبهم در پروژه NX7 یا همان دنا، بشخ فنی ان است آنچه در خروجی خبرگزاری های منسوب به ایران خودرو در باره مشخصات فنی این خودرو ذکر شده، آن است که دنا با دو پیشرانه مختلف قابل سفارش خواهد بود پیشرانه اول موتور EF7 یا همان نسل اول موتور ملی است. EF7 موتوری است با ظرفیت ۱۶۴۸ سی سی و پایه گازسوز که طبق ادعای ایران خودرو توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت با گاز و ۱۱۰ اسب بخار با بنزین را داراست.

 این موتور که در حال حاظر روی انواع سمند، پارس و رانا قابل سفارش است، در بازار به موتوری نه چندان پرتوان و در عین حال کم مصرف و کم استهلاک اما به شدت پر هزینه و با تعمیرات و نگهداری دشوار مشهور است.

 موتور دیگری که برای دنا در نظر گرفته شده و به احتمال زیاد اولین سری دنا با این موتور به بازار خواهد آمد، موتوری است کاملا جدید که در واقعا همان EF7 اما مجهز به توربو شارژر است. این موتور که فعلا EF7 Turbo نام گرفته، میتواند با سوخت بنزین و گاز در دور موتور ۵۵۰۰، ۱۵۰ اسب بخار را به تولید برساند در ضمن گشتاور ۲۱۵ نیوتون متری آن در دورهای ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰، نوید خودرویی بسیار چالاک و پرشتاب را می دهد.

 طبق یک قرار داد بین ایرانخودرو و(FEV Motorentechnik) برای آموزش متخصصان ایرانی ابتدا موتور EF7 با نظارت ایرانی ها توسط گروه آلمانی F.E.V GmbH تولید می شود، سپس موتور EF7Turbo به عنوان محصولی مشترک طراحی و ساخته می شود و در نهایت موتور EF4 با ظرفیت ۱۴۰۰ سی سی با نظارت گروه آلمانی و توسط ایرانی ها برای خودروهای کوچکتر ایرانخودرو تولید خواهد شد.

 لذا بر خلاف موتور EF7 آلمانی، این موتور دوم که محصول مشترک ایرانی ها و آلمانی هاست هنوز در بازار رونمایی نشده است و مشخص نیست که رویکرد مصرف کنندگان نسبت به آن چگونه خواهد بود. نکتهدیگر اینکه با توجه به نیمه ایرانی بود این موتور، معلوم نیست باید منتظر یک موتور توربوشارژدار پرقدرت و با کیفیت اما با هزینه تعمیرات و نگهداری کم باشیم و یا اینکه موتوری با خطاها و اشکالات رفع نشدنی و فراوان و هزینه های سرسام آور پا به عرضه خواهد گذاشت.

 از لحاظ امکانات و تجهیزات، آنچه ایرانخودرو در مورد دنا ادعا کرده اگر عملی شودف دنا را به واقع باید مجهزترین خودروی داخلی دانست. وجود ایربگ های جلو و جانبی، ترمز ABS با پوستر MBA و سامانه EBD ( توضیع الکترونیکی نیروز ترمز)، میل فرمان جمع شونده حین تصادف، سیستم تهویه اتوماتیک، فرمان الکترونیک، سیستم کمک پارک عقب، مانیتور چند رسانه ای با کنترل روی فرمان، شیشه های رنگی سولار، برخورداری از سیستم مالتی پلکس و امکان تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای ( GPS ) از جمله مواردی است که علاوه بر تجهیزات دیگر انواع سمند بر روی دنا وجود خواهد داشت.

جمع بندی

 در مجموع باید دنا را به نسبت خودروهای تولید داخل در حال حاضر، خودرویی به روز با امکانات مناسب دانست. اما اصرار ایرانخودرو در استفاده از همان اتاق قدیمی و پراشکال سمند جای بسی تامل دارد. شاید اگر به جای برخی از این تغییرات که به نوعی به زور روی اتاق سمند سوار شده اند، سعی در تغییر کلی و بنیادی در این اتاق انجام می گرفت نتیجه ای امیدوار کننده تر و آینده نگرانه تر حاصل می می شد، چراکه دنا نیز همچنان همان اشکالات بزرگ طراحی که در سمند وجود داشت را با خود همراه دارد و چه بسا با طویل تر شدن خودرو این مشکلات پیش از پیش خودنمایی کنند.

 اما با این وجود دنا نمایانگر آن است که ایرانخودرو هنوز به فکر تغییر و ارتقا خودروهای خود است که این موضوع در نوع خود نکته ای بسیار خوشحال کننده خواهد بود و می توان امیدوار بود که در آینده ای نزدیک خودروهایی از تولید کنندگان داخلی ببینیم که حداقل بتوان آن ها را در رنکینگ بازار خودرو جای داد. به هر روز علاقه مندان به عالم چهار چرخه های پر زرق و برق، با اشتیاق زیاد در انتظار حضور این جلد جدید برای پلتفرم پژو ۴۰۵ در بازار هستند.

چند سال پیش ایران خودرو، ماشین جدیدی به نام دنا را معرفی کرد و آگهی های مربوط به آن توجه همگان را جلب کرده بود.خودروی دنا یکی از محصولات شرکت ایران خودرو است که در واقع سمند بهینه شده با فیس لیفت عمده است که قرار بود جایگزین خودروهای پژو ۴۰۵ و سمند شود.این خودرو قرار بود سال ۱۳۹۱ وارد بازار داخلی و جهانی گردد که این اتفاق در سال ۱۳۹۳ به انجام رسید. این محصول به وسیله مهندسان ایرانی و بدون حمایت‌های خارجی و با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات ایران خودرو طراحی شده‌است. مدل‌های خودرو دنا شامل ال‌ایکس با موتورهای ای‌اف۷ بنزینی و پایه گازسوز و ای‌ال‌ایکس با موتور ای‌اف۷ توربوشارژ است که در حال حاضر تولید موتور EF7 توربو شارژر منتفی شده است .تفاوت مدل‌های خودرو دنا علاوه بر موتور، درسیستم‌هایی همچون رینگ، فرمان برقی، آیینه برقی تاشو، چراغ‌های مه‌شکن، رنگ تریم داخلی، کیسه هوای جانبی صندلی می‌باشد.کی از مشکلاتی که بر سر راه عرضهٔ دنا قرار گرفت مشکل قیمت گذاری این خودرو بود. پس از گذشت مدت زمان زیادی بالاخره ایرانخودرو قیمت پیشنهادی برای این خودرو را ۴۸ میلیون تومان اعلام کرد که این امر با مخالفت شدید شورای رقابت روبرو شد. قیمت پیشنهادی شورای رقابت مبلغ ۴۱ میلیون ونهصد هزار تومان است. مشکل قیمت گذاری این خودرو تا به الآن حل نشده است و با اینکه تا به باحال قیمت مصوبی برای فروش این خودرو اعلام نشده است اما در بازار آزاد حواله این خودرو به قیمت ۴۸ تا ۵۵ میلیون تومان فروخته می‌شود که جای پرسش بین مسولان ایران خودرو و شورای رقابت ایجاد می‌کند که از این اختلاف قیمت چه‌کسی سود می‌برد

برررسی خودروی دنا از دید نمای خارجی

IMG_7513-1030x579IMG_7511-1030x579IMG_7509-1030x579
IMG_7497-1030x580IMG_7496-1030x579IMG_7493-1030x580
IMG_7494-1030x579IMG_7495-1030x579

هرچند که مدیران ایران خودرو اصرار دارند که دنا خودرویی متفاوت از سمند است، ولی واقعیت این است که دنا فیس لیفتی از سمند است. با این حال، ایران خودرو کار خود را درست انجام داده و دنا از لحاظ ظاهری واقعا برتر از سمند و نزدیک به طراحی‌های روز دنیا طراحی شده است. فرم جلوپنجره، چراغ‌ها و درب موتور، چهره‌ای تهاجمی به دنا بخشیده است. وجود نوار LED که به زیبایی در چراغ‌ها جای‌گذاری شده، به جذابیت‌ دنا افزوده است.گلگیرها به صورت پف کرده و اصطلاحا عضلانی طراحی شده است. درب صندوق، چراغ‌های عقب و سپر بزرگ عقب، نیز هماهنگی خوبی با هم دارند. اما بخش عقبی خودرو در نمای جانبی با فرم کلی بدنه هماهنگ نیست.

برررسی خودروی دنا از دید نمای داخلی

IMG_7505-1030x579IMG_7506-1030x579IMG_7501-1030x579IMG_7503-1030x579
در نگاه اول می‌توان رد پای سوناتای نسل قبل را در طراحی بخش داخلی دید، ولی طراحی داخلی دنا شما را مجذوب می‌کند. صفحه کیلومتر، دو تکه ای و خوش فرم طراحی شده است. در بخش‌هایی از کنسول وسط و روی درها طرح چوب به زیبایی به کار رفته است. دسترسی به ادوات روی کنسول به راحتی انجام می‌گیرد.در کل به نظر می‌رسد در بخش مونتاژ، ایران خودرو کم ایرادتر عمل کرده است و کیفیت مواد به کار رفته در دنا به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

امکانات دنا

  • چراغ‌های جلو و عقب مجهز به LED

  • ترمز ضد قفل (ABS)

  • توزیع کننده الکتریکی نیرو  (EBD)

  • ۲ کیسه هوا

  • تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه های مخصوص سرنشینان عقب

  • آیینه های جانبی برقی مجهز به راهنما

  • صندلی‌های راننده و سرنشین جلو برقی ۶ حالته

  • امکان نصب صندلی کودک (استاندارد Isofix)

  • کروز کنترل

  • هندزفری بلوتوث

  • سنسور دنده عقب

  • سیستم ترمز ۴ کاناله دیسکی

  • سیستم صوتی به همراه مانیتور و ۴ بلندگو

تست سیستم صوتی  دنا

نکته قابل توجه راجع به سیستم صوتی این است که، به لطف استفاده از بلندگوهای با کیفیت، حتی وقتی صدای سیستم صوتی را تا انتها زیاد می‌کنیم، افت محسوسی در کیفیت دیده نمی‌شود و نیازی به تعویض آن نخواهید داشت

تست خودروی دنا در جاده

اولین نکته‌ای که در هنگام سوار شدن به دنا متوجه می‌شوید، این است که صندلی‌های دنا خشک است، اما در هنگام رانندگی به خوبی شما را در بر ‌می‌گیرد. خودرو را استارت زده و شروع به حرکت می‌کنیم. در هنگام رانندگی با دنا، دید خوبی به اطراف دارید، آیینه های جانبی و جلو، نیز دید خوبی دارند و از این لحاظ مشکلی نخواهید داشت.

بررسی خودرو ی دنا از دید موتوری

هر چند که موتور دنا همان موتور EF7 است، که ۱۱۴ اسب بخار قدرت دارد و با توجه به وزن ۱۲۵۸ کیلوگرمی نباید انتظار شتاب خیلی خوبی داشت. اما پدال گاز برقی و ضرایب خوب دنده‌ها، حس شتاب گیری بهتری نسبت به سمند EF7 و سمند SE دارد. عایق بندی موتور نیز خوب انجام شده و صدای موتور کمتر از سمند وارد کابین می‌شود. حتی در دور موتورهای بالا، زوزه‌ی موتور آزاردهنده نیست.

تست سیستم ترمز دنا

از جمله مواردی است که کاملا ما را راضی می‌کند. هر چهار چرخ به ترمز دیسکی مجهزند که با کمک ABS و EBD و به لطف بوستر ترمز، عملکرد بسیار خوبی داشت. ترمز دنا حس اطمینان خوبی در موقع رانندگی می‌دهد.

تجربه ای از داخل کابین دنا

به محض شروع حرکت، درها به صورت خودکار قفل می‌شوند و وقتی توقف می‌کنید، باز به صورت خودکار باز می‌شوند. در هنگام ترافیک باز و بسته شدن مداوم درها آزار دهنده است و باید فکری به حال آن شود. همچنین نمایشگر تهویه مطبوع، با توجه به آفتابی بودن هوا در روز آزمایش، کمی ناخوانا بوده و حواس راننده را پرت می‌کند. امیدواریم که ایران خودرو این مشکل را نیز برطرف کند.

در آخر خودروی دنا به شکل زیر ارزیابی می شود

تلاش جدی ایران خودرو برای ارائه محصولی جدید، هر چند دیر، ولی راضی کننده است. در کل ما دنا را دوست داشتیم. دنا با امکانات خوب، چهره‌ای جذاب و عملکرد مناسب، خودرویی است که می‌تواند به سرعت جای خود را در بازار به دست آورد. اما این نکته فراموش نشود که هنوز دنا امتحان اصلی خود را پس نداده است، و باید دید که در استفاده دراز مدت، آیا کیفیت خود را حفظ خواهد کرد یا خیر.

ویژگی های محصول دنا

ایمنی

  • مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو

  • مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو

  •  مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو و عقب با پیش کشنده و محدودکننده نیرو -جلو

  •  مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)

  • ستون فرمان جمع شونده در تصادف

  •  چراغ های مه شکن جلو و عقب به همراه چراغ های ایمنی روی درها

  • شیشه های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)

    رفاهی

  • مجهز به سامانه کروز کنترل

  • رادیوپخش با مانیتور تصویری بزرگ و قابلیت پخش فایلهای صوتی و تصویری

  • دارای قابلیت استفاده از سیستم ناوبری (رهیاب)

  • ستون فرمان قابل تنظیم

  • غربیلک فرمان مجهز به دکمه های کنترل سیستم صوتی، هندزفی موبایل و کروز کنترل

  • آینه های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک

  • سیستم پاسخگویی به تلفن همراه (هندزفری موبایل(

  • جابجایی‏های صندلی‏های راننده و سرنشین جلو بصورت کاملا برقی

  • مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک

  • سامانه کمک پارک عقب (سنسور دنده عقب

  •  قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق

  • زیرآرنجی جلو و عقب

  • دارای کارت طلایی کامل ۴ ستاره (بیمه بدنه و ….)عملکردی

  •  برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس رینگ اسپورت آلومینیومی

  • سامانه ضد سرقت (immobilizer) به همراه سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز

  • قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل اتاق

dena1

به‌طورکلی، در میان مردم عادی و حتی کارشناسان صنعت خودرو، وقتی نام دنا را به زبان می‌آورید، عموما کلماتی مشابه «فیس‌لیفت» (Face Lift) یا همان سمند با طراحی ظاهری جدید به گوشتان می‌خورد؛ اما برخلاف تمام این ذهنیت‌ها، مدیران طراحی ایران‌خودرو، به کلمه‌ی فیس‌لیفت اعتقادی ندارند و بر این باورند که واژه‌هایی از این قبیل در شرکت مذکور رواج نداشته و در نتیجه‌ی همه‌ی این مسائل، دنا یک خودروی جدید به‌حساب می‌آید و یک سمند با طراحی جدید نیست.

خودروی دنا، در اصل پروژه‌ی نه‌چندان تازه‌ی ایران‌خودروست که اولین بار حدود ده سال پیش، با نام NX7 معرفی شد. بعد از سمند و رانا، دنا سومین خودروی ملی از خانواده‌ی بزرگ ایران‌خودرو به‌حساب می‌آید. دنا در بدو ورود، یک تفاوت عمده با دیگر خودرو‌های ملی داشت و آن‌هم قیمتش بود. به‌طوری‌که از مدل‌های مشابه‌اش در همین رده، یعنی سمند یا پژو ۴۰۵ چیزی حدود ۱۵ تا ۲۰میلیون تومان گران‌تر بود. گفتنی است که در تبلیغات اولیه، پروژه‌ی NX7 قرار بود جایگزین دو خودروی پرطرف‌دار ایران‌خودرو یعنی سمند و پژو ۴۰۵ شود؛ اما پس از ورود به بازار ایران در سال ۹۱، به دلیل قیمت بالا، تمام نقشه‌های ایران‌خودرو نقش بر آب شد.

dena2

ناموزون اما دوست‌داشتنی

در برخورد اول، وقتی به طراحی ظاهری جلوی دنا نگاه می‌کنیم، با طراحی نسبتا ناموزون و تعداد زیادی خطوط شکسته مواجه می‌شویم که در وهله‌ی اول، نظر هر نوع کاربری را به خود جلب می‌‌کند. اگرچه طراحی دنا هنوز با دیگر خودرو‌های خارجی فاصله‌ی زیادی دارد؛ اما برای شرکتی که تا به امروز سمند! تولید می‌کرده، چندان هم بد به نظر نمی‌رسد. وقتی از کناره‌ها به دنا نگاه می‌کنیم، شبا‌هت‌های زیادی را با خودروی سمند می‌بینیم؛ با این تفاوت که دماغه‌ی دنا کمی کشیده‌تر شده و جا داشت که کمی کوتاه‌تر باشد.

dena3

از سوی دیگر، طراحی دستگیره‌ی درب‌ها تغییر کرده و شبیه خودرو‌های وارداتی شده است؛ اما ابعاد و شکل ظاهری درب‌ها، تفاوتی با سمند ندارند. گفتنی است که در دنا از رینگ‌های ۱۵ اینچی استفاده ‌شده که شاید بهتر بود کمی بزرگ‌تر باشند تا نمای بهتری به قسمت‌های کناری دنا ببخشند. در مورد طراحی قسمت پشتی، نظرات بسیار متفاوت‌اند. بعضی‌ها بر این باورند که سپر و چراغ‌های این خودرو بسیار ساده بوده و از زیبایی خاصی بهره نمی‌برد. از طرفی دیگر، عده‌ای همین سادگی را به همراه چراغ‌های «ال ای دی» (LED) بیشتر می‌پسندند. به‌طورکلی می‌توان گفت که طراحی قسمت‌های جلویی، پشتی و کناری دنا هماهنگی خاصی با یکدیگر نداشته و همین موضوع، این خودرو را به یک محصول با طراحی ناموزون تبدیل کرده است.

کپی از کپی‌کنندگان

شرکت‌های خودروسازی کره‌ای مثل هیوندای و کیا، در طراحی داخلی و خارجی خودروهایشان، گاهی به کپی‌برداری از خودرو‌های اروپایی متهم هستند. با یک نگاه کلی به داخل دنا، اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، طراحی داشبورد‌ش است؛ چراکه شکل دریچه‌های هوا، دو خط چوب کناری، صفحه‌نمایش لمسی در وسط و بسیاری موارد جزیی دیگر، همه‌وهمه شما را به یاد طراحی داشبورد خودروی هیوندای سوناتا می‌اندازند؛ درنتیجه طراحی کلی داشبورد دنا، از خودرویی کپی‌ شده که خود تا حدودی کپی‌شده از خودرو‌های اروپایی است.

dena4

یکی از نکات مثبت در مورد طراحی داخلی دنا، تغییرشکل کلی صفحه‌ی کیلومتر‌شمار یا به اصلاح پشت آمپر‌ش است. به‌طوری‌که شباهت زیادی به طراحی خودرو‌های خارجی پیدا کرده و از نظر زیبایی هم، بدون شک از تمام محصولات داخلی، یک سروگردن بالا‌تر است. از سوی دیگر، فضای داخلی و فاصله‌ی بین دو محور دنا، تقریبا با سمند یکسان بوده و فاصله‌ی بین صندلی‌های عقب و جلو، از وضعیت مناسبی بهره‌ می‌برند؛ درنتیجه می‌توان گفت که راحتی سرنشینان، از نکاتی بوده که ایران‌خودرو به هنگام ساخت دنا به آن توجه ویژه‌ای داشته است.

سنگین اما تازه‌نفس

«۴ سیلندر‌های تکراری» به‌ نظر واژه‌ی مناسبی برای معرفی اکثر محصولات تولید داخل ایران‌خودروست؛ چراکه بیشتر محصولات این شرکت، از موتور‌های چهارسیلندر خطی با حجم حدودی ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ سی‌سی و با توان خروجی ۹۵ تا ۱۲۰ اسب‌‌بخار بهره می‌برند؛ درنتیجه طبق عادت همیشگی، دنا هم از یک موتور چهارسیلندر ۱۶ سوپاپ خطی با حجم ۱۶۴۵ سی‌سی به همراه استاندارد آلایندگی یورو ۴ بهره می‌برد که حداکثر توان خروجی‌اش به ۱۱۴ اسب‌بخار و گشتاور‌ش به ۱۵۵ نیوتون‌‌متر می‌رسد. این موتور که با نام EF7 شناخته می‌شود؛ پیش‌ازاین روی خودروی سمند سورن هم نصب ‌شده بود. به‌طورکلی، EF7 در مقایسه با دیگر موتور‌های ایران‌خودرو، از طراحی بهینه‌تر (اکونومی)، پیشرفته‌تر و البته کم‌استهلاک‌‌تری بهره می‌برد که همین موضوع باعث شده تا EF7 به یکی از بهترین موتورهای شرکت مذکور تبدیل شود.EF7 صدوچهارده‌اسب‌بخاری، با توجه به وزن خالص دنا که به ۱۲۵۸ کیلوگرم می‌رسد، روی کاغذ کمی ضعیف به نظر می‌رسد؛ اما در آزمون‌های انجام‌شده، دنا توانسته است در ۱۲٫۰۳ ثانیه، سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر و حداکثر سرعتش را به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برساند؛ درنتیجه با توجه به وزن نسبتا بالای دنا در مقایسه با میزان اسب‌بخار و گشتاور‌ش، عملکرد مطلوبی را از خود نشان داده است. بدون شک وجود یک جعبه‌دنده‌ی ۵ سرعته‌ی دستی با ضریب‌های نسبتا کوتاه، در بهبود عملکرد شتاب‌گیری دنا، بی‌تاثیر نیست. از سوی دیگر، با توجه به رنج قیمتی دنا، شاید بهتر بود که این خودرو با یک جعبه‌دنده‌ی خودکار به بازار عرضه می‌شد؛ چراکه درحال‌حاضر، بیشتر خودرو‌های چینی در رنج قیمتی دنا و حتی پایین‌تر، عموما با سیستم انتقال قدرت خودکار به بازار عرضه می‌شوند.

dena5

ایمن‌تر از همیشه

بدون شک یکی از نکات مثبت دنا، طراحی و نحوه‌ی عملکرد سیستم ترمز‌ش است؛ چراکه ترمز‌های این خودرو در هر دو محور عقب و جلو دیسکی بوده و از سامانه‌ی ترمز ضد قفل (ABS) به همراه بوستر MBA بهره می‌برد؛ همچنین این خودرو، به یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین فناوری‌های ترمز روز دنیا، یعنی سامانه‌ی توزیع الکترونیکی نیرو یا همان EBD مجهز است. بهتر است بدانید که در کنار تمام فناوری‌های ذکرشده، در آزمون‌های انجام‌شده، دنا در نحوه‌ی ترمزگیری، عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده و از همتای نزدیکش یعنی سمند پیشی گرفته است. از سوی دیگر، وجود دو کیسه‌ی هوا برای راننده و سرنشین کناری‌اش به همراه ستون فرمان جمع‌شونده، بر ایمنی دنا افزوده است؛ درنتیجه دنا توانسته است نشان سه‌ستاره‌ی ایمنی را از موسسه‌ی بین‌المللی EuroNcap دریافت کند.

دنا بخریم یا نخریم؟

اگر به دنبال یک خودروی کاملا شهری با استهلاک و مصرف سوخت نسبتا پایین می‌گردید و از سوی دیگر به دنبال هزینه‌ی مصرف پایین و راحتی سرنشین به هنگام رانندگی هستید، بدون شک دنا به‌عنوان یک خودروی داخلی، گزینه‌ی مناسبی برای شما به‌حساب می‌آید؛ اما اگر شتاب، سرعت و طراحی کاملا اسپرت، اولویت اصلی‌تان در خرید ماشین است، شاید بهتر باشد که به دنبال خودرویی با وزن کمتر، توان خروجی بیشتر و البته ضریب دنده‌های کوتاه‌تر برای شتاب‌گیری بهتر باشید. در نظر داشته باشید که همچنان عموم مردم و کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که دنا در مقایسه با قابلیت‌ها و امکاناتش، قیمت نسبتا بالایی دارد؛ درنتیجه به هنگام خرید خودرو، اگر محدودیت بودجه‌ دارید و درمقابل خواستار قابلیت‌ها و امکانات بالا و ویژه‌ای هستید، شاید دنا نتواند گزینه‌ی اول و اصلی خرید شما باشد.

نزدیک به یکسال از جنجال عرضه دنا به بازار می گذرد و چند ماهیست که این خودرو به ظاهر جدید ایران خودرو در خیابان های کشورمان تردد می کند، اما با توجه به سختی هماهنگی با ایران خودرو، تاکنون امکان تست و بررسی این خودرو خاص توسط این شرکت برای رسانه های تخصصی فراهم نشده بود.

به هر روی چندی قبل فرصتی دست داد تا با همکاری گروه اسب بخار، به بررسی یکی از نمونه های آزمایشی و صفر کیلومتر دنا بپردازیم که از آخرین ساخته های ایران خودرو و مطابق با نمونه سال ۹۵ محسوب می شود. خودرو پر حاشیه ای که قرار است تا سالیان سال میهمان دائمی خیابان های کشورمان باشد.

طراحی ظاهری

همانطور که همه می دانیم، دنا از نظر پلت فرم و شاسی و چهارچوب اتاق کوچکترین تفاوتی با خانواده سمند ندارد و از همین رو استایل کلی بدنه ناچارا مشابه سمند و ۴۰۵ از آب در آمده اما در نمای جلو شاهد حجیم شدن دماغه خودرو و عریض شدن جلوپنجره هستیم.

از شباهت جلوپنجره به نسل فعلی میتسوبیشی لنسر که بگذریم، باید گفت چیدمان داخلی چراغ جلو متناسب با خودروهای روز جهان با استفاده از لامپ های LED انجام شده و جذابیت های خاص خود را دارد.

با این وجود، طراحی کلی خودرو تولید انبوه تا حد زیادی با تبلیغ سری نخست این خودرو تفاوت دارد و می توان گفت که تفاوت هایی بین نمونه های اولیه دنا و مدل نهایی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به جایگزینی چراغ های روز به نوارهای LED اشاره کرد.

در نقطه مقابل حجیم شدن دماغه باعث برهم خوردن تناسب بصری در نمای جانبی و سه رخ جلو خودرو شده است، آنچنان که این بخش به شکل عجیب و غیر معمولی طویل و بی تناسب به چشم می آید.

فاصله زیاد بین درب موتور و جلوپنجره یکی از مشکلات مونتاژی رایج بین دناهاست که در برخی خودروها بیش از سایرین شدت داد.

در نمای بغل علاوه بر سقف و ستون های سمند، شاهد درب های مشترک با سمند هم هستیم که تنها در بخش دستگیره تفاوت هایی با نمونه های موجود در خانواده سمند دارند. هرچند طراحی این بخش در نمونه ای که قرار است تحت عنوان دنا ELX به بازار بیاید، متفاوت شده است.

به غیر از کشیدگی غیر متوازن دماغه، فرم چراغ عقب و خط برش درب صندوق عقب نیز هماهنگی چندانی با کلیت بدنه ندارد و به شکل محسوسی از روی ب ام و سری پنج نسل پنجم (E60) کپی شده است.

در نمای عقب نیز شاهد شباهت هایی به برخی خودروهای دیگر هستیم اما در مجموع اجزای این قسمت با یکدیگر تناسب بصری خوبی دارند هرچند نمی توان ارتباط معنا داری بین جلو، وسط و عقب دنا یافت.

طراحی داخلی

فضای داخلی دنا هم به شکل محسوسی نسبت به طرح ها و تصاویر اولیه تفاوت دارد.

با این وجود نمی توان شباهت ذاتی طرح و ساختار داشبورد به نسل گذشته هیوندای سوناتا را انکار کرد.

استفاده از داشبورد به رنگ مشکی با تریم داخلی طرح چوب تناسب چندانی با طراحی اسپرت و نسبتا خشن بدنه خودرو ندارد.

در مجموعه پشت آمپر نیز علیرغم جذابیت طراحی نشانگر ها شاهد استفاده از خطوط پس زمینه آبی رنگی هستیم که بازهم ناهماهنگ به کلیت نور پردازی و رنگ بندی فضای داخلی به نظر می رسد.

تریم داخلی درب ها همچون بسیاری قطعات دیگر از پلاستیک خشک تشکیل شده و تنها نقاط قوت این بخش اهرم باز کننده درب کروم کاری شده و قطعه تزیینی طرح چوب است که البته می توانست با رنگ متفاوت جلوه بسیار بهتری داشته باشد.

دنا با دو تریم داخلی کرم و مشکی عرضه می شود و در نمونه های کرم رنگ، روکش صندلی ها و پوشش داخلی سقف به رنگ روشن هستند اما سایر اجزای بدنه و کابین همانند نمونه تریم مشکی، سیاه رنگ هستند.

مشخصات فنی

دنا از نظر فنی تفاوت بارزی با سمند سورن EF7 ندارد و با همان پیشرانه ۱.۷ لیتری مجهز به سیستم متغییر باز و بسته شدن سوپاپ ها به قدرت ۱۱۴ اسب بخار مجهز است. علیرغم ظاهر اسپرت خودرو، هیچ ویژگی فنی دنا نسبت به سمند یا ۴۰۵ اسپرت نشده است و ضرایب دنده نیز یکی از همین ویژگی هاست که معمولا مورد انتقاد مالکان و رانندگان قرار می گیرد.

در واقع ضرایب دنده اندکی سبک و تاحدی ناهماهنگ با منحنی های عملکردی موتور انتخاب شده اند و مزیت قدرت بیشتر و گشتاور بهتر EF7 در برابر پیشرانه قدیمی XU7 تاحدی زیادی رنگ می بازد.

البته از نظر مصرف سوخت این ضرایب مثمر ثمر واقع شده اند و می توان گفت که مصرف سوخت ترکیبی دنا مجهز به موتور EF7 به حدود ۸ لیتر در یکصد کیلومتر کاهش یافته است.

پیشرانه EF7 با نسبت تراکم نسبت زیادش نیاز به بنزین با کیفیت دارد و استفاده از بنزین سوپر برای این پیشرانه توصیه می شود اما بسیاری مالکان عقیده دارند که با بنزین معمولی خودرو کم مصرف تر از حالت رانندگی با بنزین سوپر است.

هرچند ایران خودرو ضریب مقاومت آیرودینامیکی دنا را اعلام نکرده است اما با توجه به طراحی فوق آیرودینامیک پژو ۴۰۵ و آیرودنیامیک نسبتا خوب سمند، می توان انتظار داشت که با توجه به جلوپنجره بزرگ و نسبتا عمودی دنا، شاهد تضعیف شرایط ایرودینامیکی این خودرو در برابر سلف خوشنامش یعنی ۴۰۵ باشیم.

به هرحال شتاب گیری صفر تا صد به صورت غیر رسمی در حدود ۱۳.۵ ثانیه به طول می انجامد که رقمی بسیار معمولی نسبت به رقباست و برگ برنده پر رنگی برای دنا به نظر نمی رسد.

امکانات رفاهی

دنا پرچمدار محصولات تولید داخل ایران خودرو محسوب می شود، اما از نظر امکانات رفاهی نمی تواند به خوبی نیاز های مشتریان را براورده کند، عدم وجود سانروف، گیربکس اتوماتیک، سیستم کنترل پایداری، ایربگ های چهارگانه و مواردی از این دست باعث می شود که ایران خودرو جای کار فراوانی برای بهبود امکانات دنا داشته باشد.

در مقابل وجود کروز کنترل، تنظیم صندلی های برقی برای راننده و شاگرد، آینه های برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، پخش صوت کامل مجهز به مانیتور با قابلیت فعال سازی GPS و پورت های ورودی مختلف و سنسور دنده عقب از جمله مهمترین امکانات دنا هستند.

البته در بازار تفاوت هایی بین برخی مدل های دنا با سایرین دیده می شود و برخی مجهز به تنظیمات هشت گانه صندلی های برقی، برخی چهارگانه و برخی نیز دوحالته هستند.

مشابه چنین وضعیتی در مورد رینگ های دنا نیز وجود دارد و خریداران بدون انتخاب طرح رینگ مورد نظر خود، به صورت شانسی از این ویژگی بهره مند می شوند و کنترلی بر روی طرح رینگ دنای خود ندارند.

تجربه رانندگی با دنا

دنا از نظر کلیت رانندگی تفاوتی با سمند سورن ندارد، ترمزها، سیستم تعلیق، موتور و گیربکس در هر دو خودرو کاملا یکسان هستند و تنها تفاوت ها شاید به صندلی های متفاوت دنا نسبت به سمند و برخی تغییرات جزئی در مورد داشبورد و کنسول میانی و …مربوط شود.

برای مثال به دلیل طراحی بخش زیر آرنجی، دسترسی به اهرم ترمز دستی چندان ساده نیست و یا فضای کابین به دلیل حجم زیاد صندلی های برقی اندکی کوچکتر از سمند های قدیمی احساس می شود.

تمام این موارد درحالیست که دنا برای تبدیل شدن به یک خودرو متفاوت و شاخص نیاز به فنربندی اسپرت تر، گیربکس با ضرایب سنگین و موتور قدرتمندی دارد که امیدواریم در نسخه ELX یا توربو شاهد چنین تغییراتی نیز باشیم.

عیوب رایج، قیمت و شرایط بازار دنا

دنا همانند هر خودرو جدید دیگری که توسط خودروسازان داخلی عرضه می شود، در چند ماه اول ورود به بازار بار برخی مشکلات مونتاژی و حواشی روبرو بود. برای مثال باز شدن ناگهانی و کنترل نشده درب ها و غیر فعال شدن قفل مرکزی از موارد شایعی بود که گریبان برخی مالکین دنا را گرفته بود.

بروز برخی ایرادات در ECU و مشکلات الکترونیکی و برقی نیز در مورد این خودرو وجود داشت که به تدریج توسط ایران خودرو رفع شد. با این وجود مشکل شایع صدای خاص ترمز در هنگام حرکت دنده عقب که در سورن شایع است درون دنا نیز به وضوح شنیده می شود و ظاهرا ایران خودرو پس از چند سال از رفع این عیب باز مانده است.

به هرحال علیرغم مشاجره اولیه مدیران ایران خودرو بر سر قیمت گذاری دنا، همچنان شاهد عرضه این خودرو با قیمتی در حدود ۴۳ میلیون تومان هستیم و به نظر می رسد که در صورت تولید مدل های توربو با گیربکس اتوماتیک و امکانات رفاهی بیشتر، رسیدن برچسب قیمت به مرز ۵۰ میلیون نیز دور از دسترس نباشد.

در بازار دست دوم، دنا به سبب طراحی متفاوت خود ار محبوبیت نسبی برخودار است و علیرغم خوشنام نبودن موتور EF7 حداقل بیشتر از سمند سورن، مشریان را به سوی خود جلب می کند.

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است