دانشگاه تمام استعدادهای افراد از جمله بی استعدادی آن ها را آشکار می کند.(آنتوان چخوف)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶
خانه » آموزش مکانیک خودرو » چگونه پژو ۲۰۶ تیب ۲ را فیلرگیری کنیم ؟

چگونه پژو ۲۰۶ تیب ۲ را فیلرگیری کنیم ؟

چگونه پژو ۲۰۶ تیب ۲ را فیلرگیری کنیم ؟

چگونه پژو ۲۰۶ تیب ۲ را فیلرگیری کنیم ؟

چندی پیش در جستجو برای یافتن فیلر پژو ۲۰۶ در سایتی به جدولی برخوردم که بسیار مفید بود و پس از فیلرگیری با آن روش صدای موتور بشدت کمتر شد. پیش از این یکی از دوستان گفته بود که مانند تمام خودروها سوپاپ یک را قیچی کن و سوپاپ چهار را فیلر بگیر. سوپاپ هوا یا بعبارتی بنزین را ۲۰ و دود را ۴۰ فیلر بگیر.

روش مناسبی بود و اندازه فیلرها درست ولی روش جدید بر اساس جدول زیر است که در کارکرد و شتاب خودرو تاثیر بیشتری دارد:

نتیجه تصویری برای 206فیلر گیری

Adjust the valve clearances :

  • inlet : clearance 0.20 ± ۰.۰۵ (mm)

  • exhaust : clearance 0.40 ± ۰.۰۵ (mm)

adjustment

with valve fully open (exhaust)

inlet

exhaust

۱

۳

۴

۳

۴

۲

۴

۲

۱

۲

۱

۳

Tightening of the lock nuts :

  • ø M9 = 1.75 da.Nm

  • ø M6 = 0.9 da.Nm

همانطور که می بینیم فیلر سوپاپ هوا ۲۰ صدم میلیمتر (یعنی به زبان خودمون فیلر ۲۰) با درسد خطای ۰٫۰۵ میلیمتر بوده و این مقدار برای سوپاپ دود ۴۰ صدم میلیمتر (فیلر ۴۰) با درصد خطای ۰٫۰۵ میلیمتر است. این مقادیر نشان میدهد که سوپاپ هوا در خودروی پژو ۲۰۶ بیش از سوپاپ دود باز میشود. و با توجه به اینکه سوپاپ هوا بزرگتر از دود است همه اینها باعث ورودی زیاد و خروجی کم میشود که با توجه به زمان پاشش سوخت توسط انژکتور بهترین حالت برای کارکرد پیستون ها و در کل موتور را فراهم میکند.

نتیجه تصویری برای فیلرگیری206

جدول فوق بیان میکند که هرگاه سوپاپ دود شماره ۱ کاملا باز بود (یعنی در حالت قیچی{هرگاه سوپاپ دود در بالاترین نقطه حرکت خود و در آستانه ی پایین رفتن است سوپاپ هوا در پایین ترین مکان و باز ترین حالت است ولی در آستانه بالا رفتن و بسته شدن}) سوپاپ هوای ۳ و سوپاپ دود ۴ را فیلر بگیرید

نتیجه تصویری برای فیلر گیری 206

به همین ترتیب هرگاه سوپاپ دود ۳ کاملا باز بود هوای ۴ و دود ۲ را فیلر بگیرید

هرگاه سوپاپ دود ۴ کاملا باز بود هوای ۲ و دود ۱ را فیلر بگیرید

هرگاه سوپاپ دود ۲ کاملا باز بود هوای ۱ و دود ۳ را فیلر بگیرید
در پایان نیز بیان شده که پیچ های نمره ۶ را با گشتاور (ترک) ۰٫۹ دکا نیوتن متر یعنی ۹ نیوتن متر سفت کنید و میدانیم که مهره های پیچ های سر اسبک ها نمره شش هستند

نتیجه تصویری برای فیلر گیری 206

شایان ذکر است که:

da.Nm = 10 Nm

da.Nm : deca newton meters

یک واحد فرانسوی است

پیچ های نمره ۹ نیز با گشتاور ۱٫۷۵ دکانیوتن متر برابر با ۱۷٫۵ نویتن متر سفت میشوند. همه میدانیم که پیچ ۶ آچار ۱۰ میخورد و پیچ ۹ آچار ۱۳ ( بهتر است بدانیم که بسیار راحت است اگر نمره پیچ را به اضافه ی ۴ کنیم نمره آچار مناسب آن پیچ بدست می آید)

تصاویر زیر هم که برگرفته از آدرس زیر است جالب است:

http://www.peugeot206cc.co.uk/repair-206/206/info/gb/b1ef01a3.htm

B1EF01A1 – 206 TU ENGINE

ADJUSTMENT VALVE CLEARANCES

NOTE : minimum time for engine cooling : 2 H .

Remove :

  • the cylinder head cover (1) and its gasket

  • the two spacers (2)

  • the deflector plate (3)

Adjust the valve clearances :

  • inlet : clearance 0.20 ± ۰.۰۵ (mm)

  • exhaust : clearance 0.40 ± ۰.۰۵ (mm)

adjustment

with valve fully open (exhaust)

inlet

exhaust

۱

۳

۴

۳

۴

۲

۴

۲

۱

۲

۱

۳

Tightening of the lock nuts :

  • ø M9 = 1.75 da.Nm

  • ø M6 = 0.9 da.Nm

Refit the parts removed .

Tighten the nuts to 0.5 da.Nm .

نتیجه تصویری برای فیلرگیری206

مهره های درب سوپاپ را نیز با گشتاور ۰٫۵ دکانیوتن متر که همان ۵ نیوتن متر است ببندید

باید بدانیم که تنها ۲۰۶ تیپ ۲ فیلرگیری دارد و بقیه تیپ ها استکانی تایپیت دارند که با فشار روغن تنظیم میشوند. در آینده در مورد تایپیت ها هم سخن خواهیم گفت.

برای باز کردن درب سوپاپ نیاز است که کویل (وایرها) را باز کنید. پایه پلاستیکی سیم سنسور اکسیزن را نیز از جایش خارج کنید تا نشکند. و به هنگام برداشتن درب سوپاپ مراقب افتادن بوش های بین درب سوپاپ و ورق فلزی زیر آن باشید. به هنگام بستن هم ابتدا آن ورق فلزی را بر روی پیچ ها گذاشته بوش ها را نیز همانجا روی پیچ ها قرار دهید سپس ابتدا پشت درب سوپاپ را بدون برخورد با ورق فلزی به آرامی جازده و سپس جلوی درب سوپاپ را پایین آورده و در سر جای خودش قرار دهید.

در آخر توصیه میکنم برای چرخاندن موتور (میل سوپاپ) از پیچ سر میل سوپاپ که فولی تسمه تایم را به آن متصل کرده و آچار ۱۶ میخورد هرگز استفاده نکنید زبرا هر آن امکان بریدن آن پیچ یا هرز شدن میل سوپاپ وجود دارد پس برای چرخاندن موتور زیر ماشین سمت شاگرد جک بزنید تا جایی که چرخ جلو از زمین جدا شود. گیربکس را در دنده ۵ قرار دهید و با چرخاندن چرخ موتور را به آرامی بچرخانید.

در پایان تمام مهره های سفت کننده سر اسبک را آچار بکشید

لبه ی سرسیلندر و درب سوپاپ را از روغن پاک کنید و هرگز واشر درب سوپاپ را چسب آببندی نزنید. نه تنها در آببندی درب سوپاپ تاثیری ندارد بلکه ممکن است تکه های چسب وارد موتور و سرسیلندر شود و دردسر ایجاد کند (مثلا با گرفتن کانال های روغن) همچنین در دفعه بعد که درب سوپاپ را باز میکنید تمیز کردن آن از این چسب ها زحمت بسیار دارد

اشتراک گذاری مطلب

تاکنون 4 نظر ثبت شده است.

  1. باسلام بنده دنبال اندازه دقیق فیلر ۲۰۶ تیپ دو هستم . ماشینمو فیلر ۲۰-۴۰ زدم راضی نبودم .۲۵-۳۰ زدم قدرت موتورم بیشتر شد. ولی به نظرم اصلش باید اینچی باشه که تبدیل کنیم .لطفا هر کدام از دوستان اطلاع دقیق داره به من هم اطلاع بده ممنون میشم

  2. سلام من پژو ۲۰۶ دارم کند و شتاب ماشین کم بود بردم پیش تعمیرکار با اینکه من همه جا دیده بودم فیلر هوا دودو مختلف مثلا ۳۰ ال ۳۵ میزنن تعمیرکاره با اینکه خیلی وارد بود و من با سابقش آشنایی داشتم همه رو با یه فیلر فکر کنم ۳۰ زد برام ازش پرسیدم گفت اینجوری تجربه من میگه بهتره. نظر شما چیه به نظرتون کارش درست بوده؟ممنون

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است