هر انسانی مرتکب اشتباه می شود ؛اما فقط انسان های احمق اشتباه خود را تکرار می کنند.(سیسرون)
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵
خانه » آموزش تعمیرات تخصصی » بررسی اختصاصی موتور ۲۰۰۰(کاربراتور،دلکو،پمپ بنزین…)
بررسی اختصاصی موتور ۲۰۰۰(کاربراتور،دلکو،پمپ بنزین…)

بررسی اختصاصی موتور ۲۰۰۰(کاربراتور،دلکو،پمپ بنزین…)

بررسی اختصاصی موتور ۲۰۰۰(کاربراتور،دلکو،پمپ بنزین…)

خب همونطور که از اسمش پیداست این تاپیک جهت اون دسته از دوستانی ساخته شده که در مورد ۴۰۵ ۲۰۰۰سوالاتی دارن،در کل این تاپیک مربوط به تنظیم موتور ۲۰۰۰میشه و دوستان میتونن سوالاتشون در مورد مشکلات و نحوه تنظیم موتور ۲۰۰۰رو اینجا مطرح کنن حالا ۱چیز کلی من در مورد تنظیم میگم بعد میریم سراغ تخصصیش.
بطور کلی هر ماشینی واسه روشن شدن نیاز به برق و بنزین داره(پس اگه ماشین روشن نمیشه حتما یا از برقه یا از بنزین)
حالا خود برق مربوط میشه به قسمتای برقی که از باتری شروع میشه و در مقوله حرکت خودرو به شمع ختم میشه،یعنی باتری،استارت،سیم کشی خودرو و سیستم جرقه زنی و سوئیچ که در تنظیم موتور ما فقط به سیستم جرقه زنی کار داریم که از دلکو شروع میشه و بعد چکش برق،مگنت،پوسته دلکو،کویل،وایرها و شمع رو شامل میشه.
بعد میرسیم به سیستم سوخت رسانی که از باک شروع میشه و بعد به لوله ها و شیلنگ های انتقال میاد تا به پمپ و بعد از اون ۳راهی تعدیل فشار و بعد به کارب میرسه و کارب اونو به داخل سیلندر تزریق میکنه و در اینجا باز تنظیم موتور برمیگرده به تنظیم صحیح و دقیق کاربراتور.

خب واسه شروع کار تنظیم ابتدا باید ۱سری قطعات رو تهیه کرد که مصرفی هستن!وایر شمع هر۷۰هزار کیلومتر باید تعویض بشه و شمع بسته به نوعش از ۳۰هزار تا۱۰۰هزار کیلومتر عمر مفید داره که شمع های معمولی رو نباید اصولا بیشتر از۴۰هزار کیلومتر ازشون استفاده کرد،با هر بار باز و بستن کاربراتور باید واشر وسط و واشرهای زیر کاربراتور رو تعویض کرد،ممکنه دیافراگم های پمپ شتاب مربعی و مثلثی پاره یا خشک شده باشن پس اگه از هر کدوم ۱دونه داشته باشید خوبه!
واسه تنظیم دلکو اول باید کاربراتور رو تنظیم کنید بعد از اون از سالم بودن شمع و وایر اطمینان حاصل کنید و همچنین پوسته دلکو و چکش برق رو چک کنید که پایه های پوسته و قسمت فلزی سر چکش برق سولفاته نکرده باشن و در اینصورت اونا رو ابتدا با ۱چیز نوک تیز مثل کارد یا هر چیز دیگه تمیز کنید و بعد با سمباده صاف و صیقلی و تمیز تمیز کنید بعدم که پوسته رو بستید دورش ۱مقدار چسب آکواریوم یا مزدا بزنید تا دیگه وقت شستشوی موتور آب به داخلش نفوذ نکنه!
حالا واسه تنظیم دلکو پیچ های بالا و زیرشو با آچار رینگی۱۱شل کنید و موتور ماشینو روشن کنید و به ۱نفر بگید کنار اگزوز ماشین بشینه و به صدای ماشین گوش بده بعد قسمت بالای دلکو رو در جهت مخالف بدن خودتون بچرخونید تا جایی که تو اگرزوز صدای پت پت بیاد بعد خیلی خیلی آروم شروع به چرخوندن دلکو در جهت بدنتون کنید تا جایی که دیگه اثری از پت پت نباشه و موتور کاملا صاف کار کنه،۱بار دیگه آروم به سمت مخالف بچرخونید تا به بهترین تنظیم برسید!واسه آروم آروم چرخوندن دلکو میتونید از ۱پیچ گوشتی با تقه زدن بالا و پایین دلکو استفاده کنید!هرچه دلکو رو در جهت مخالف بدن بچرخونید جرقه ادوانس تر و هرچه در جهت بدن بچرخونید ریتارد تر میشه و هرچه ادونس تر بشه زودتر و هرچه ریتاردتر بشه دیرتر جرقه میزنه!اصولا بهترین زمان برای جرقه باید نقطه مرگ بالا باشه ولی عموما ممکنه در ماشینی(مثل مال خودم)باید ۱مقدار جرقه رو ادونس تر گرفت یا در برخی موراد ریتاردتر که البته به آب و هوا و ارتفاع از سطح دریا بستگی داره!


از کجا بفهمم دلکو رو درست تنظیم کردم؟
بعد از تنظیم ماشینو ۱بار خاموش روشن کنید اگه تو خاموش شدن دور برعکس زد یا تو روشن شدن با تک استارت روشن نشد درست تنظیمش نکردید
اگه وقتی گاز میدید دور موتور یواش اومد بالا یا تو دور بالا ریپ زد یا بقول خودمون پت پت کرد درست تنظیم نشده
اگه تو شتاب گیری یا موقع برداشتن پا از روی گاز ماشین کله کرد میتونه به دلکو ربط داشته باشه(ولی به چیزای دیگه مثل ژیگلور برقی دور آروم یا پیچ هوا یا پیچ تنظیم میزان باز بودن دریچه دوم یا ژیگلور بندی اشتباه یا تاب کف کارب هم میتونه ربط داشته باشه)
اگه دلکو تنظیم نباشه چه مشکلاتی پیش میاد؟
اگه زیادی ریتارد باشه ماشین جون نداره و موقع گاز دادن خیلی لشه اصطلاحا!در برخی موارد موقع خاموش کردن اصطلاحا دور برعکس میزنه یعنی وقتی موتورو خاموش میکنی انگار خاموش نمیشه و ۱مقدار دیگه کار میکنه،ممکنه دود کنه ماشین و سرامیک شمع ها قهوه ای یا سیاه رنگ میشن و ماشین تو ۱دور موتور وقتی حرکت میکنه هی دور موتور بالا پایین میشه انگار ۱چیزی از پشت ماشینو هی میگیره ول میکنه
اگه زیادی ادونس باشه پت پت میکنه تو دورای بالا این بیشتر مشهوده و قشنگ ماشین زیرپا همراه با پت پت کردن دل میزنه یا اگه با دور پایین گاز بدی کله میزنه و موقع روشن کردن زیاد استارت میخوره و ماشین بازهم دود میکنه
اگه استقبال خوبی از تاپیک بشه آموزش جامع تنظیم کارب رو هم قرار میدم تا دوستان بتونن ا

امتیاز 4.25 ( 4 رای )
اشتراک گذاری مطلب

تاکنون 4 نظر ثبت شده است.

  1. سلام من یه ۲۰۰۰ مدل دارم زیاد مگنت میسوزونه به نظرت ایرادش چیه

  2. سلام ممنون از سایت خوبتون
    من یک ۲۰۰۰ مدل ۷۷ دارم همچیش عالیه فقط مصرف سوختم بالاست که باعث سیاه شدن روغنم میشه سوزنای کاربراتورم نادرست تعویض شدست لطفا شماره سوزنهای فابریک رو اگه دارین برام بفرستین ممنون

    • سلام:
      مقدار ژیگلورها:۲عدد بیشتر نیست :ونتوری اول ۱۱۰یا۱۰۰و ونتوری دوم ۱۱۵تا۱۲۵.
      پیچ تنظیم دور آرام درست تنظیم شود.
      چک کنید در هنگام کار در دور آرام از ونتوری دوم هوا نکشد.
      سوزن فلوت برای نشتی تست شود.
      اگر در دور آرام مشکل دارد،ژیگلور برقی دور آرام بررسی شود.
      اگر در هنگام فشردن پدال ،شروع به ریپ زدن کند و بعد صاف شود،مدار پمپ شتاب و دیافراگم پمپ شتاب و احرم این پمپ بررسی شود.
      موفق باشید.

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است